Verslag van 36 17 Noord en 56 01 West. - Reisverslag uit Bermuda Islands, Bermuda van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu Verslag van 36 17 Noord en 56 01 West. - Reisverslag uit Bermuda Islands, Bermuda van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu

Verslag van 36 17 Noord en 56 01 West.

Blijf op de hoogte en volg Bram en Anja

25 Mei 2013 | Bermuda, Bermuda Islands

Hallo allemaal.

Maandag vertrokken van Bermuda met goed gevulde water, diesel en voorraad tanks. De afstand naar Horta op de Azoren is 1790 mijl en zal minimaal een dag of 14 duren. We hebben diesel voor ongeveer 500 mijl en eten en drinken voor 6 weken.
De weersvoorspellingen zien er goed uit maar ze voorspellen wat weinig wind voor een direkte koers, dus eerst gaan we wat noorderlijker varen en hopen wat meer wind te vinden. Het weer op deze route is heel veranderlijk en wordt bepaald door de plaats van het Azoren hoog en de overtrekkende depressies vanaf Amerika naar Europa.
Er is een Nederlands netje van 15 boten die onderweg zijn naar de Azoren op de SSB iedere middag om 2100 UTC. Het is leuk elkaar te volgen en te zien wie de beste voortgang maakt.
Dinsdag onze eerste walvis gezien en heerlijk rustig gezeild, veel gelezen en muziek geluisterd. Ook woensdag hele lichte wind maar met de Chinees(lichtweerzeil) s'middags heerlijk gezeild zodat we besluiten deze ook s,nachts te laten staan. Het is nog maar net donker en de wind wordt nog minder als de Chinees als een wokkel rond het voorstag draait. Na de nodige krachttermen krijgen we de zaak geklaard. Ook donderdag nog weinig of geen wind. Voor de nacht besluiten we ons te laten drijven (het is helemaal windstil) omdat als we de motor starten we met een windstille plek mee varen. Die dag dus maar 57 mijl afgelegd maar dan komt vrijdag langzaam weer wat wind. Zaterdag neemt deze toe en maken we weer goede voortgang, wel aan de wind maar als het goed is blijft deze wind de komende dagen en gaat na het weekend wat ruimen. De vis wil nog niet bijten maar we zien wel dolfijnen, een schilpad, vogels en Portugese oorlogsschepen (zeer giftige zeilende kwallen) en walvissen.
Groetjes A/B

• 26 Mei 2013 - 19:09

Erik En Roos:

Nou zeg, alweer als eerste.

Hopelijk hebben jullie wat minder regenfronten dan wij, vannacht hebben Erik en ik 2 uur in de stromende regen gewandeld voor de Samenloop voor Hoop, kippenvel veroorzakende wandeling langs een volledig door kaarsen verlichtte route t.b.v. het KWF.
    En..... toen we in de auto weer naar huis zaten werd het droog!!!
    Maar goed twee uur wandelen in de regen is peanuts vergeleken bij wat mensen die getroffen worden door die rotziekte moeten doorstaan.

Wow, walvissen, dat staat nog op mijn verlanglijstje, om die ooit nog eens te zien. Geen foto van geschoten???
    Hopelijk hebben jullie de komende tijd voldoende wind om lekker te zeilen en de diesel niet veel nodig en gaan de vissies een beetje bijten.

Liefs van Erik en Roos.

• 26 Mei 2013 - 21:47

Jurgen En Anouschka:

Geinig om het kaartje te zien en te zien dat de afstand nog best flink is. Maar er is inmiddels wind, dus goede overtocht verder!

• 27 Mei 2013 - 08:12

Willy:

Hallo Liefies
    Hoe kan het dat we een verslag van jullie krijgen als jullie nog op zee zitten. Heb je Paul ingeschakeld? Ik ben benieuwd hoe lang jullie er over gaan doen. Wat leuk dat jullie weer een walvis gezien hebben. Geniet nog verder van al het zeeleven en ik hoop op een goede wind voor jullie.
    Heel veel liefs.
    Willy

• 27 Mei 2013 - 09:50

Anrico En Jeannet :

Hallo globetrotters,

De overtocht is weer begonnen .Veel plezier met de laatste loodjes.Het weer hier is nog steeds veel te koud.
    Ik hoop voor jullie op een goede wind en een goede en rustige overtocht.Mijn zoon Paul is afgelopen zaterdag getrouwd.Het was een leuke bruiloft.Hij gaat nu op huwelijks reis naar Alaska met de Statendam.
    Mijn situatie is nog onveranderd .
    Heel veel goeds toegewenst
    Anrico en Jeannet

• 27 Mei 2013 - 14:30

Henri Brug:

Ahooooy! saai he die wind stilte, 't is dan echt balen, ik hoop dat jullie een vlotte overtocht hebben en dat de weergoden jullie gezind zijn. Jammer dat de vissen nog niet willen bijten, 't is altijd wel lekker zo'n verse vis op je bord. Ik blijf jullie volgen; een behouden vaart
    Henri, Kamla en Roel

• 30 Mei 2013 - 22:53

Ad En Marianne Van Emmeriik:

We hopen dat jullie een goede en veilige terug reis zullen hebben, veel plezier en hopelijk tot ziens.

groet vanuit Bonaire

Bram en Anja

Hoi. Wij zijn Bram en Anja en gaan begin augustus 2010 met onze boot Tarpan voor 3 jaar op reis.Het is onze vierde grote Oceaan reis. De eerste reis, 25 jaar geleden, was een rondje Atlantic met een 8,5 m stalen knikspant. De tweede reis was rond de wereld van 1991 - 1995 met het huidige schip, die we zelf afgebouwd hebben. Een stalen Koopmans van 11 meter met een houten dek en kuip.De derde reis in 2007 was nog een rondje Atlantic in 8 maanden. De Tarpan is 11 meter lang, 3.4 m. breed en 2m. diep.

Actief sinds 06 Okt. 2006