Kanaal Passage - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu Kanaal Passage - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu

Kanaal Passage

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram en Anja

16 Maart 2013 | Panama, Panama-stad

Dinsdag 5 maart varen we van de Perlas eilanden naar Panama City. Al van ver zien we de skyline van een grote stad. De laatste jaren is Panama enorm gegroeid met veel high-rise en er wonen nu 3 1/2 miljoen mensen. We gaan voor anker bij Flamingo Marina vlak naast de scheepvaart route van het kanaal. Dan hebben we een hele drukke week om de doorvaart te regelen, in te klaren, bootklusjes en grote boodschappen voor de komende 6 weken te doen want pas in Miami kunnen we weer goede winkels vinden. Door de drukke scheepvaart liggen we enorm te rollen en zijn we blij als we zaterdag horen dat we donderdag 14 maart door het kanaal kunnen.

Donderdag is de grote dag, om 6.00 uur komen onze 3 linehandlers Nico, Elyn en Isabel aan boord en gaan we anker op. Om 6.30 moet de adviseur aan boord komen, het wordt 6.50 voordat hij aan boord stapt. Dan gaan we langzaam op weg naar de eerste 3 sluizen.
Eerst gaat een groot zeeschip en dan volgen wij samen met een 15 meter motorjacht. We worden aan elkaar geraft en varen zo de sluis in. In de sluis worden 4 dunne lijnen geworpen waaraan wij de dikke lijnen van 40 meter knopen
Dat gaat allemaal voorspoedig totdat het water met enorme kracht de sluis in stroomt. In 8 minuten wordt 90 miljoen liter water binnen gelaten. Het is een mooie whirlpool en de lijnen staan snaarstrak. Gelukkig hebben we ervaren mensen aan boord en gaat alles goed.
Om 10.30 hebben we de eerste 3 sluizen gepasseerd en liggen we 27 meter hoger in het zoete Gatun Meer. Nu moeten we 28 mijl varen om aan de andere kant te de schutting van 14.30 te halen. Het eerste deel gaat lekker we maken 6,5 knoop en het lijkt er op dat we het gaan halen. Totdat we op het brede stuk van het meer komen en de tegenwind toe neemt dan zakt de snelheid terug naar 5,3. Nu wordt het spannend 14.30 gaan we nooit halen hopelijk heeft het grote schip waarmee we moeten schutten wat vertraging. Om 14.45 we moeten nog 3 mijl dan horen we dat het zeeschip en het motorjacht al in de sluis liggen. Dat is balen, dan een telefoontje, er is nog een volgende schutting om 15.15. Dat moeten we halen! Motor volle toeren, dan begint de temperatuur op te lopen, kachel aan en alle luiken open voor extra koeling. En jawel we passeren het voor anker liggende koelschip waarmee we in de sluis kunnen. Nu moeten wij voor in de sluis aanleggen naast een sleper, die eerst het koelschip de sluis intrekt. Dat gaat lekker makkelijk omdat we geen lange lijnen naar de wal nodig hebben. Het zakken in deze sluizen gaat veel makkelijker dan het stijgen, geen whirlpool, je merkt het amper. Bij het weg varen moeten wij eerst los van de sleper en achteruit (niet veel ruimte) dan vaart de sleper met veel schroefwater de sluis uit en kunnen wij er achter aan. Alles gaat goed de Tarpan houdt zich prima in het schroefwater en zo gaan we de volgende sluis in. Om 1700 varen we de laatste sluis uit en zijn we in de Atlantic!! De adviseur wordt opgepikt door de loodsboot en wij varen naar Shelter Bay Marina. Een geslaagde snelle passage zonder schade dankzij de goede bemanning en prima adviseur. Wij zijn dit seizoen het eerste kleine zeiljacht dat de passage in 1 dag heeft gemaakt. De andere jachten doen er 2 dagen over en overnachten in het Gatun Lake.

Op dit moment liggen we te wachten totdat de wind wat gaat afnemen en oostelijker wordt want op dit moment is de noordelijke wind pal tegen. Dan gaan we eerst naar Provedencia en dan naar Cuba.

Hartelijke groeten A/B

• 16 Maart 2013 - 18:03

Chris Immtje:

eindelyk eens een bericht van het Immetje
    met ons gaat hetnaar wens onze zoon word niet beter maar is tot nogtoe stabiel dus akseptatie we redden het wel wy wensen jullie vooral een fyne en veilige reis en hopelyk tot hoorens
    vele lieve groeten van
    Chris en Hennie

• 16 Maart 2013 - 18:46

Willy:

Hai liefies

Wat heerlijk dat ik jullie weer even(een half uurtje maar) gehoord heb. :-) Nu maar hopen dat de wind gaat liggen en uit de goede hoek gaat waaien. Geniet nog van jullie heerlijke vakantie en het is super dat jullie zo snel door het Panamakanaal zijn gekomen.
    Dikke knuffel Willy

• 16 Maart 2013 - 20:58

Blijmetje:

Zo wat gaat dat snel opeens! Fijn dat alles goed en snel is gegaan in het kanaal.

• 16 Maart 2013 - 21:01

Blijmetje:

oh, ehm

Groetjes ook van Jurgen en Anouschka

Onze Boa ligt sinds gisteren ook weer in het water. Ben benieuwd of wij nog wat mijlen gaan maken.

• 16 Maart 2013 - 21:38

Ike Aubel:

Beste Anja en Bram

Wat leuk om mee te kunnen lezen met jullie belevenissen.
    Ik wens jullie nog veel mooie belevenissen en een behouden vaart.

Hartelijke groet,
    Ike Aubel

• 16 Maart 2013 - 22:03

Ria:

geweldig dat jullie het in een dag hebben gehaald zo te zien was het een hele ervaring har heeft nog anderhalf uur zitten kijken en dat jullie te hebben gezien verder goede wind en richting cuba veel groeten ria

• 16 Maart 2013 - 23:29

Jolanda Moeder Van Glenn:

Jullie verhalen zijn geweldig inkleed ze graag met Glenn.
    Ik weet niet of je nog weet wie wij zijn maar nog heel veel vaar plezier.

Groetjes Jolanda moeder van Glenn (inspecteur de vries )

• 17 Maart 2013 - 15:29

Anneke En Hans:

Lieve Anja en Bram (ook),
    Jullie gaan ineens als een speer! Ik heb nog niet gelezen dan jullie richting Panama Kanaal gaan of jullie zijn er al door! Op naar Cuba voor de goedkope rum en sigaren.
    Hoe gaat jullie reis na Cuba eruit zien? Wij willen wel op tijd in jullie thuishaven zijn voor de "Grote Ontvangst". We zien met spanning uit naar jullie volgende reisverslagen.
    Fair winds and safe waves.
    We denken aan jullie.
    Lieve groeten van Anneke en Hans

• 18 Maart 2013 - 12:16

Roel:

Dag zeebonken,
    goede passage gehad zie ik, hebben heel de middag voor het scherm gezeten, hebben jullie helaas niet kunnen zien. Wel leuke foto's ben wel een beetje jaloers.
    Behouden vaart naar Cuba en tot horens.
    Roel, Marja en Masha

• 19 Maart 2013 - 16:11

Joke Hartlieb:

Hoi Bram en Anja,

Leuk al die boodschappen te zien liggen in de boot.
    Jullie gaan nu wel snel.
    Panama en Costa Rica zijn populaire landen tegenwoordig.
    Een spannend verhaal van die passage, gelukkig alles goed gegaan.
    geniet nog lekker

Joke Hartlieb