3e nacht op zee - Reisverslag uit Mindelo, Kaap Verdië van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu 3e nacht op zee - Reisverslag uit Mindelo, Kaap Verdië van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu

3e nacht op zee

Door: Anja en Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram en Anja

07 Januari 2011 | Kaap Verdië, Mindelo

hoi iedereen, 7-1-2011, 21.00 uur

Jullie denken dat wij alleen maar vakantie hebben, maar de dag voor vertrek is er veel te regelen ;-), zie een greep uit de lijst hieronder:

" Uitklaren, dit keer een makkie
" Verse spullen halen op de markt en bij de straatverkopers
" Spullen bij de supermarkt kopen
" De boot aan de onderkant schoonmaken, de Tarpan is erg aangegroeid in de maand hier, vooral ook omdat we niet gevaren hebben en deze antifouling( anti aangroeiverf) werkt alleen als je vaart
" Website vullen, laatste internetklussen. Hier vrij makkelijk omdat internet op de boot werkt
" Afscheid nemen van verschillende mensen, dit is altijd moeilijk
" Water en diesel optoppen
" De mast in om de verstaging te controleren, boot inspecteren
" Was wegwerken. Simpel vandaag. Ze hebben hier wasserette.

Na het eten komt gelukkig het Zeebeest binnen. Deep en Marlikka hebben we in Spanje en Portugal al ontmoet en we zouden het erg vervelend hebben gevonden als we hen niet meer zouden zien. We gaan samen nog een stukje lopen en naar club Nautica voor een drankje en lekkere Kaap Verdiaanse muziek luisteren. Vanaf morgen kunnen we alleen nog maar een cdtje van dit moois beluisteren.

Op de dag van vertrek duurt alles altijd langer dan gepland, de bijboot en de ankerketting zijn flink aangegroeid en we moeten hard boenen om alles schoon te krijgen. Hier en daar nog wat afscheidpraatjes en om half twaalf worden we uitgetoeterd door verschillende mensen. Een leuke gewoonte onder zeilers.
De afstand naar Frans Gyana, Isles de Salut, de eilanden waar Papillon gevangen heeft gezeten is 1763 mijl. We denken er zo'n 15 dagen over te doen

Als we de eerste nacht ingaan worden we getrakteerd op een dolfijnenshow, ze hebben haast allemaal een v op de rug en zijn vrij groot. Een uur daarvoor zagen we walvissen op vrij grote afstand. Eerste etmaal hebben we 121 mijl afgelegd.

Dag 2: De Rapy blijft een beetje op dezelfde afstand zitten. Zij zijn ietsje na ons vertrokken en gaan gelijk richting Parimaribo.
's Morgens vroeg ziet Bram een grote groep clownende walvissen. Ze showen hun staart en stompe kop regelmatig. Als hij mij wakker maakt zijn ze helaas verdwenen en ik moet het doen met het verhaal zoals jullie :-) 's Middags zie ik gelukkig nog verschillende fonteinen.
We moeten flink bananen eten, ze worden helaas allemaal tegelijk rijp 9. Nu de maan nog, die lijkt nu ook meer een banaan dan een mooie ronde schemerlamp.
We vangen een mahi mahi van 50 cm. en eten er twee keer van njam njam.
Tweede etmaal hebben we 152 mijl afgelegd.

Nu zijn we de derde nacht ingegaan en de zee is flink hoger geworden en de wind harder. In beide zeilen zitten twee reven, maar alles gaat goed en we schieten lekker op. Nog 1429 mijl Om 8.00 en 18.00 hebben we een Nederlands radio netje van 4 boten, en wisselen elkaars positie uit en wat bijzonderheden. Echt iets om naar uit te kijken Groetjes van zee en tot horens B en A

• 08 Januari 2011 - 16:18

Roel, Marja En Masha:

Goede en veilige oversteek gewenst
    Bedankt voor jullie verjaardagsmail!

• 08 Januari 2011 - 16:23

Willy:

Fijn om te lezen dat alles goed gaat. Jullie zijn dus aan het opvaren met de Rapy.
    Leuk dat het zo gaat. Heel veel succes met de overtocht. Jammer dat jullie me niet mee wilde hebben als opstapper. Ik had het graag gewild :) Heel veel liefs Willy

• 08 Januari 2011 - 18:07

Sandra Veld:

Heel veel succes met de oversteek en dat je nog maar een aantal walvissen mag zien!

Groetjes!

• 08 Januari 2011 - 19:13

Jose En Sjoerd:

Wat goed om te horen dat het lekker gaat. Walvissen zijn echt bijzonder erg jammer dat Anja ze heeft moeten missen.

De wind is dus zoals verwacht sterker geworden, das mooi gaan jullie lekker vooruit.

Blijf vooral de verhalen sturen wij vinden het erg leuk om te lezen.

gr José en Sjoerd

• 08 Januari 2011 - 21:23

John Joke Henk:

hoi zeilers
    Ik ben bij Joke en Henk op versite en heb jullie site bekeken ziet er goed uit
    ook alle foto,s gezien, met mij het gaat nu goed reageer goed op de medicijnen
    groetjes van Jonn.
    In Berkel gaat het ook goed weer aan de kas gewerkt de palmbomen moeten er in kon niet door de dikke laag sneeuw is nu allemaal weg kamer rikkkert behangen tropische behang incl. palmbomen
    rest weet je van Joke groeten Henk. Joke.

• 09 Januari 2011 - 10:22

Helga & René:

Veel bananen tegelijk rijp, fonteinen van walvissen, lekkere verse vis.... we zijn weer terug op reis.
    Heerlijk we genieten helemaal mee. Een (ned) radio netje altijd leuk!

Veel zeemeilen zeilplezier en doe de maan de groetjes van ons!

• 09 Januari 2011 - 10:35

Marianne Bosman:

Hoera, weer fijn om jullie verslag te lezen. Ik moet denken aan vroeger, toen zeevarenden maanden op zee zaten en uiteindelijk post verstuurden, die er weer maanden over deed om aan te komen. De wereld is lekker klein geworden op gebied van communicatie....maar de zee is nog even groot!
    Fijn naar Suriname/ Paramaribo, waar ik leuke herinneringen heb liggen.
    Blijf schrijven , zou ik zeggen! En: een gelukkig en gezond 2011!
    liefs, Marianne

• 09 Januari 2011 - 16:34

Karisa En Sacha:

Een heel goede oversteek toegewenst. Wat leuk dat je dolfijnen en walvissen ziet.
    Zo te lezen hebben jullie het erg druk voordat je een grotere oversteek maakt.
    Het is zo leuk iedere keer om met jullie mee te leven op de zeiltocht. De foto's zijn harstikke mooi en jullie kunnen de reisverslagen wel in een boekje overzetten zo goed is het!
    Hartelijke Groeten van Karisa en Sacha

• 10 Januari 2011 - 08:15

Marcel :

Hoi, bedankt weer voor de update. Klinkt als een spannend jongensboek. Vanochtend moesten we hier weer ijs van de autoruiten krabben ;-)

• 10 Januari 2011 - 08:41

Corrie Leurs:

....even geen contact...een daar was een eerste reisverslag....en toen volgden er meer...wat een geweldige reis en heerlijke verhalen om te lezen. Ik zie nu al uit naar jullie volgende verslag.

Lieve groetjes en een veilige overtocht,

Corrie

• 12 Januari 2011 - 19:00

Peter En Monique:

Hoi Bram en Anja,
    Echt heel leuk jullie verslagen te lezen..... WE WILLEN OOK WEER!!!!!!!!! We wensen jullie een hele goede oversteek en geniet ervan!!!!!!
    Veel liefs de "GEKKOOTJES"