Hoge zee en lekker snel - Reisverslag uit Cayenne, Frans Guiana van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu Hoge zee en lekker snel - Reisverslag uit Cayenne, Frans Guiana van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu

Hoge zee en lekker snel

Door: Anja en Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram en Anja

13 Januari 2011 | Frans Guiana, Cayenne

Hoi allemaal, 13-1-2011

Er zit al weer en week op van de oversteek. We lopen hard, maar het is niet comfortabel. De zee is hoog en de boot maakt af en toe vreselijke schuivers, waardoor het slapen, koken en bewegen niet makkelijk gaat. Daarentegen maken we grote etmalen tot nu toe 150 mijl gemiddeld per dag.
Tegenwoordig doen we 's nachts wachten van 3 uur. We beginnen als het donker wordt. Ieder twee van deze wachten en dan nog een paar uurtjes daarna al naar gelang nodig is. De andere tijd zijn we samen wakker en houden de boel in de gaten. Dit wachtsysteem bevalt ons goed. We proberen elk kwartier te kijken of er nog scheepvaart is, vooral omdat we Duitsers ontmoet hebben in Mindelo die aangevaren zijn door een visser en schade opgelopen hebben aan de mast en romp. De visser is er zonder hulp te bieden vandoor gegaan 9 Het wordt ook langzamerhand warmer zo'n 27 graden 'nachts. Overdag hebben we alleen een shirtje en broekje aan en 's nachts een vestje en joggingbroek erbij.
Er gaan deze reis verschillende dingen stuk: het blok voorop waar de bulletalie, een lijn om een klapgijp op te vangen, doorheen loopt naar achteren. Een navigatie klok en de onderlijsttrekker. Deze dient om de giek niet te laten opwippen. De eerste en laatste zijn opgelost en voor de klok zullen we een nieuwe moeten kopen.
We vangen 2 goudmakrelen en verspelen er 2 + een lure (kunstaasje) Deze reis zijn we druk aan het praten en denken welke route we willen varen komend jaar. We zijn er een heel eind uit, wordt vervolgd.
Groet van een immens blauwe zee met veel vliegende visjes. Vanmorgen heb ik er 31 van het dek gehaald, meeste piep klein.

Bram en Anja

• 13 Januari 2011 - 20:11

Dick :

Bram en Anja hallo hallo hallo................
    Zit constant tegenieten van jullie reisverslag........gaat toppie en wat een lekkere temperatuur.
    Hier is het echt weer een HOLLANS weertje...............regen ...........bahhhhhhhhhhhh
    Blijf genieten , het gaat toppie...........
    Groet Dick Vroeger van KONE .....nu een gerespecteerde VUTTERrrrrr , tijd zat om het dek ff te schrobben...........Hahahahahahahahaha , blijf genieten CU

• 13 Januari 2011 - 22:16

Marion Lammers:

het gaat jullie voor de wind ! maar hardlopers zijn .....
    Take care en hou alles heel!
    Geniet van jullie verhalen !
    Ik kan me er iets bij voorstellen terugdenkend aan mijn eigen zeiltocht van zuid Portugal naar Madeira.
    Kan je die kleine visje niet als lure gebruiken ??
    groet Marion

• 18 Januari 2011 - 14:07

Marjan:

He Bram en Anja, iedere keer weer leuk om te lezen hoe het jullie vergaat en wat jullie meemaken op de eilanden, je weet het voor mij is 1 hooguit 2 nachten doorvaren als het niet anders kan meeeeeeer dan genoeg. Maar ik geniet wel van jullie verhalen. En Firmin ook natuurlijk.