3 x is scheepsrecht - Reisverslag uit Ballena, Costa Rica van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu 3 x is scheepsrecht - Reisverslag uit Ballena, Costa Rica van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu

3 x is scheepsrecht

Blijf op de hoogte en volg Bram en Anja

09 Februari 2013 | Costa Rica, Ballena

3 x is scheepsrecht

Hallo allemaal,
We zijn weer een landje verder. Het ging niet allemaal vanzelf:
De Tehuantepecers nemen we zonder veel problemen. De overtocht naar Chiapas is 250 mijl. Het eerste stuk is het lastigst, omdat de wind dan meestal op de neus staat. We hebben geluk er is weinig wind en daarna krijgen we hem zelfs mee. Tijdens de golf oversteek krijgen we niet meer dan windkracht 6 en dat halve wind. Onderweg zien we vreselijk veel roggen uit het water springen. Het lijken net vliegtuigen die opstijgen en met een plons in het water vallen. Ook de schildpadden doen weer mee, honderden zien we er.

In Chiapas gaan we in de jachthaven liggen om een goed window af te wachten voor de Papagayos. De marina is hagel nieuw, de service is uitstekend en ze hebben heerlijke warme douches. Met de manager wordt er diesel gehaald voor 5 boten, die ook richting Costa Rica gaan, in zijn pick-up truck. Het voelt aan als een grote familie en er wordt veel over en weer gekletst. De havenmeester helpt met uitklaren en rijdt van instantie naar instantie met zijn “klanten”. Dat geintje duurt 4 uur bij elkaar en als toetje komt de Marine met een snuffelhond. Deze gebruiken ze om te controleren of je geen drugs aan boord hebt.

De Papagayas zijn een moeilijker verhaal. Het harde wind gebied is uitgestrekter en dat hebben we geweten ook. De zee heeft een korte golfslag en is overwegend tegen, maar de stroom is hard mee. Oftewel een hobbelige kl…. deining. Allebei vallen we verschillende keren en zitten onder de blauwe plekken. Koken is haast onmogelijk, dus 1 keer komt er van ellende Unox kippensoep op tafel.
Ook nu weer veel panga’s met longliners. Twee keer hangen we erin en verliezen daardoor evenveel keren de vislijn met kunstaas. Bram gaat in het donker het water in om te kijken of er niets in de schroef zit. Het valt gelukkig mee en hij hoeft maar een keer te duiken.
De laatste 2 dagen is de wind tegen of net en dan maar ook net te bezeilen en kei hard, 7 beaufort. De golven donderen over de boot en gaan rammelend eronderdoor. Het lawaai gaat door merg en been er moet wat stuk gaan met zulk geweld. We proberen zo dicht mogelijk onder kust te komen om zomin mogelijk golven te hebben. Veel boten zeilen met een voet op het strand, in 10 meter diep water. Wij zijn wat verder uit de kust, omdat de kaarten niet altijd betrouwbaar zijn en ’s nachts het onmogelijk is om alle elektronica aan te houden i.v.m. met de stroom. De laatste nacht heeft de wind een kracht van 2 tot 7 beaufort. Om de haverklap is het in- of uitreven geblazen, maar aan alles komt gelukkig een eind.

We zijn dus erg blij als we in de St Elena Baai aankomen. Het is spiegelglad water, alleen met de stevige valwinden komen rimpelingen op het water en draait de Tarpan alle kanten op.
Ik probeer de buzzbom nog eens en denk dat deze weer niet zal werken……….. binnen 3 minuten heb ik een triggervis aan de haak. Zo’n vis had ik als eerste aan mijn speer geregen, 20 jaar geleden en deze smaakte voortreffelijk. I.v.m. eventuele ciquitera, visvergiftiging, eten we er niet teveel van. We slapen als roosjes naar 4 nachten onderbroken slaap.
De volgende dag maken we schoon schip binnen en buiten en Bram doet van allerlei klussen en inspecteert het kotterbeslag na al die harde wind.

We hebben nu nog een sterke wind gordel in het verschiet bij de Panama golf, de northelies noemen ze deze. Ik ben benieuwd wat dat ons gaat brengen.
Tot de volgende keer maar weer, groet B en A

• 09 Februari 2013 - 20:46

Willy:

Hai Liefies
    Wat een gedoe met die wind zeg. Ik ben blij dat ik daar niet bij ben geweest, want ik weet niet of ik dan niet zeeziek geworden was. Bram van harte gefeliciteerd met je verjaardag en ik hoop dat je cadeau een goede verdere overtocht is. Wat moet dat een prachtig gezicht zijn geweest met die springende roggen en al die schildpadden. Heel veel plezier in Costa Rica met Larry.
    Dikke knuffel
    Liefs en kus Willy

• 09 Februari 2013 - 23:19

Anouschka En Jurgen:

Dit verslag is er weer eens eentje waarbij ik me prettig comfortabel voel vanaf de bank in een goed verwarmd huis. Hard gewerkt deze overtocht.
    En nog weer vergelijkbaar in het verschiet. Veel succes dan maar voor de volgende overtocht straks.
    En we sluiten ons aan bij Willy met felicitaties voor Brams verjaardag'.

• 10 Februari 2013 - 21:19

Riadrie:

Bram nog van harte gefeliciteerd !! Lieve groet uit Gouda Bram en Fam

• 13 Februari 2013 - 20:24

Karisa:

Hallo Anja en Bram,
    Altijd weer fijn om jullie reisverslag te lezen. Ik had op mijn kalender staan dat je op de 16 e jarig bent Bram maar dat zal ik dus wel verkeerd hebben? Dus nu van Harte Gefeliciteerd dan met je verjaardag. Ik hoop dat de rest van jullie reis veilg verloopt en dat je veel leuke avonturen meemaakt. Liefs en een verjaardagsknuffel van Karisa en Sacha

• 14 Februari 2013 - 18:13

Sjouk En Tjerk Van Der Zijpp:

Hoi Bram en Anja.
    Bram wel gefeliciteerd. We zijn nu een dag te laat, maar gister hebben wij heus aan jullie gedacht en tegen elkaar gezegd, we moeten ze e-mailen.
    Op de Times atlas volg ik de tocht. Soms is het moeilijk om de namen te herkennen, taal problemen
    Het is voor jullie al weer ruim tien jaar geleden dat je daar was. We zijn benieuwd hoe het is om als oude rotten terug te komen. dat horen we bij gelegenheid nog wel.
    Groeten ook van Sjouk
    Tjerk

• 15 Februari 2013 - 08:08

Roos:

Nee......, we zijn niet met vakantie, maar gewoon veel te veel aan de hand om op het gemakkie jullie verslag te lezen.
    Maar nu, wachtend op de schilder en geen plannen vandaag is het gelukt!!!
    Jullie zouden eigenlijk niet meer zo veel moeten schrijven over alle dieren die jullie zien, boot vol met pelikanen, schildpadden, vliegende roggen enz. enz., elke keer heb ik de kriebels: dat wil ik ook zien.
    Maar om dan op een boot met windkracht 6 of meer te zijn; op mijn fiets met die wind kan ik al bijna niet overeind blijven, dus nee, laat mij maar op het vaste land blijven. Af en toe een overtochtje naar Engeland of Noorwegen is mooi zat.
    Trouwens wat jullie daar weer niet hebben zijn prachtige plaatjes van ijzel (wel supergevaarlijk) auto's vol met ijspegels, prachtige figuren op de ramen, bomen en struiken vol, zó mooi! Genieten, maar ook blij zijn dat je niet op pad hoeft want er is menig ongeluk gebeurd.

Nou sailors, we hopen dat de northerlies goed gaan/zijn gegaan en dat jullie niet zo vaak meer unox kippensoep hoeven te eten (Erik zou dat trouwens lekkerder vinden dan al die vis!!!)

Liefs vanuit het Breeje Durp.