Bijna - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu Bijna - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu

Bijna

Door: Anja en Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram en Anja

28 November 2011 | Canada, Ottawa

Bijna

Hallo allemaal,

Zijn jullie ook al in jullie winterslaap?
Wij een beetje. We slapen langer dan normaal en staan in de slow stand. Veel eten bij andere zeilers over en weer, een spelletje kolonisten ’s avonds bij de Witte Raaf en wat rommelen op de boot. Nee vervelen doen we ons niet. We vinden het wel raar om zo te luieren, maar hebben deze rustperiode nodig om alle indrukken van de afgelopen tijd te laten bezinken.
Van het vrijwilligerswerk hoor ik niets. Waarschijnlijk niet interessant genoeg, omdat het maar voor een te korte tijd is.
Bij de bibliotheek hebben we een kaart, kunnen er internetten, boeken en films lenen. Ze hebben er zelfs een Nederlandse boeken afdeling. De films stellen we in met Engelse ondertiteling, zodat we er meer van begrijpen en zo leren we gelijk wat meer Engelse woorden. Bram leest 5 boeken in een week.
Bram heeft een paar dagen hard geklust aan de motorisolatie. Deze is helemaal vergaan en was echt aan vervanging toe.
Door de grote temperatuursverschillen hangen de waterdruppels in de bakskisten en isoleert Bram deze extra met styrofoamplaten en schuim. Ik ga de platen op de fiets halen tijdens een storm. Heel handig en nadat ik een plaat voor mijn kop had, ben ik maar gaan lopen :):):)

Om het lijf toch wat beweging te geven hebben we een abonnement genomen op de Y. Hier kunnen we elke dag gaan sporten of zwemmen . De hele dag door zijn er lessen, waar je aan deel kunt nemen. Samen met Ruth van de Deo Volente en Joanneke van de Witte Raaf ga ik 2x per week een uur naar Yoga. Bram gaat dan hardlopen, roeien en zwemmen. Samen gaan we meestal nog een keertje. Ze hebben er heerlijke douches. Op de haven ook, maar daar moet een dollar in voor 3 minuten.
De conditie komt weer een beetje op peil. Ook lopen of fietsen we veel, omdat we geen auto hebben. Gelukkig is alles lekker in de buurt omdat we midden in de stad liggen.
Voor de fiets ben je hier verplicht om een helm te dragen. Regelmatig vergeten we het en moeten terug om Willempie te halen. Erg snugger zien we er niet mee uit.

Op de alcohol zit veel belasting in Canada. Daarom zijn er wijn- en biermaker winkels in het leven geroepen. Officieel maak je je eigen wijn en bier, alleen niet thuis maar in hun zaak. Wij hebben 2 badges wijn bestelt, zoals ze dat noemen. Een witte en een rode. Voor de wet moet je dan zelf de gist erin gooien en zelf bottelen. Bram heeft een zakje gist in onze ladingen gegooid, afgelopen zaterdag. We zijn toen met Ruth en Ralf meegegaan om te kijken hoe dat gaat en hun wijn geproefd. Als we terug uit Nederland zijn kunnen we onze wijn gaan “zakken”. Je hebt de keus om de wijn in flessen of zakken te doen. Voor het bottelen en zakken hebben ze alles, tot de etiketten en loodjes toe.

Het weer is lange tijd goed gebleven, maar sinds een paar weken stormt en regent het veel. Tarpan heeft al een paar keer in een flinterdun laagje ijs gelegen en de steigers waren bedekt met rijp. Het elektrisch kacheltje kan het niet warm genoeg krijgen, daarom kopen we er nog een bij. En Bram twee fleece truien. Nu is het behaaglijker.
De boot heeft al dubbele lijnen met gevingerhaakte stukken (dank je Hans) erin, om stormen te weerstaan als we in Nederland zijn.
Van 1 december tot 30 januari zijn we in Nederland.
Victoria komt steeds meer in kerstsferen. Nederland ook al?

De 26e is er een Kerstman parade om 6 uur ’s avonds, vlak voor onze neus. Het lijkt een beetje op de intocht van Sinterklaas. De kinderen vergapen zich aan de mooi versierde en verlichte praalwagens en krijgen af en toe een brochure , snoepje of klein frummeltje in de handen geduwd. Alleen de Kerstman is in geen velde of wegen te bekennen.
Groepen dansers lopen tapedansend over straat en de doedelzakken klinken vrolijk door. De openbaar vervoersbus is “verkleed” als Rudolf de rednoose rendier. Erg grappig en “licht”.
Tot gauw. B en A

tel.vanaf 3 dec. 06-28503117

• 29 November 2011 - 06:57

Willy:

Hai Liefies

Wat heerlijk dat jullie al zo snel in Nederland zijn. Het zal wel druk worden voor jullie.:) Leuk dat er nog een Nederlands stel in Victoria ligt. Dan hebben jullie aanspraak en kunnen jullie lekker met elkaar fitnessen.
    Tot gauw

Knuffel Willy

• 29 November 2011 - 08:37

Roos De Graaff:

Hoi Willempies, nou wees gerust in Nederland zijn fietshelmen niet verplicht hoor, alhoewel het soms misschien wel veiliger zou zijn. Ik weet niet of jullie dit al lezen voordat jullie terug zijn in Nederland, maar hier heb je nog geen dubbele fleecetrui nodig hoor, want het blijft nog maar zacht, terwijl het vorig jaar sneeuwde rond deze tijd. Ik was vorig jaar assistent van Sinterklaas in een school in Heenweg en we kwamen in de sneeuw aan.
    Dit jaar mag ik weer, moet nog wel heel veel afleveringen van het Sinterklaasjournaal bekijken want je moet natuurlijk wel op de hoogte zijn wat er allemaal in en om het Sinterklaashuis gebeurt.
    Daarom hou ik het een beetje kort en wens jullie een hele goede thuisreis (alhoewel, jullie thuis is misschien meer de Tarpan dan Nederland inmiddels of niet?) Op naar de gevulde speculaas, pepernoten, taaitaai en chocoladeletters (wel de allerlekkerste bij de Wereldwinkel vandaan hè)

En natuurlijk hoop ik dat we een keer life kunnen bijpraten!!! Dus tot ziens deze keer.

Liefs van Roos.

• 01 December 2011 - 19:04

Willy Boekestein:

Hoi Anja en Bram. Wat leuk dat jullie een maand naar Nederland komen.(jullie zullen er inmiddels wel zijn.) Ik lees jullie verslagen altijd veel plezier. De foto die jullie van het gouvernement gebouw hebben genomen vind ik erg mooi. Wij zijn daar vorig jaar ook geweest en hebben de zelfde foto.
    Ik wens jullie hele fijne dagen in Nederland en misschien komen we elkaar nog ergens tegen. Anders hoor ik het wel van Roos de Graaf.
    Groetjes Willy