falende ijskast en tehuantepecers - Reisverslag uit Tangolunda, Mexico van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu falende ijskast en tehuantepecers - Reisverslag uit Tangolunda, Mexico van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu

falende ijskast en tehuantepecers

Blijf op de hoogte en volg Bram en Anja

25 Januari 2013 | Mexico, Tangolunda

Falende ijskast en Tehuantepecers

Ola amigos,
De overtocht naar het begin van de Tehuantepec Golf duurt 2 en halve dag. ’s Nachts hebben we een klein schattig maantje en prachtig weer. De zee geeft mooie vuurballen, i.p.v. dat ze licht zoals we gewend zijn. De dolfijnen laten zich weer veelvuldig zien. Ook zien we veel schildpadden, af en toe liften vogels mee op hun schild, heel grappig om te zien.
We zitten alleen in een t-shirt en een onderbroekje zo lekker zijn de temperaturen.
De wind laat ons voor een derde van de tocht in de steek en daardoor gebruiken we de motor. Voor de rest zeilen we, maar meestal niet erg hard. De stroom helpt ons het grootste deel, alleen het laatste stuk hebben we 2 mijl stroom tegen. En…………Bram zeilt in een longliner. Een drijvende vislijn van een paar kilometer lang, met honderden draden met haken eraan. De bijbehorende visboot bevrijd ons eruit. Op de motor varen we weg, vol goede moed dat de nieuwe ropecutter alle draden heeft doorgesneden. …………Helaas als we de motor weer aan willen zetten draait de schroefas amper rond. Ik ga het water in en overal zit blauw visdraad. Het zit heeeeeeeel erg vast en Bram komt me helpen om alles te ontwarren. We zijn samen drie kwartier bezig en zijn 2 mijl achteruit gegaan. De schroefas draait redelijk vrij weer en twee uur later zijn we in Santa Cruz. We zoeken een ankerplaats, maar deze zijn erg onrustig en gaan de jachthaven in. De volgende dag halen we heel gemakkelijk de restanten van de vislijn weg.

In Santa Cruz schakelt Bram een andere koelmonteur in om het ijskast probleem op te lossen. Bram installeert een ventilator om het koelwater en de compressor te koelen. De monteur vervangt de droger, soldeert nieuwe aansluitingen en neemt de benodigde gereedschappen mee. Alles gaat niet vanzelf, gelukkig zijn er wel veel mensen om te helpen met vertalen en mee te denken. Ondertussen is het weekend en zondag werken ze niet. Maandag en dinsdag is er geen elektriciteit en de eerste soldeerklus is fout. Enfin de hele zaak ligt bijna een week open en Bram wordt er aardig moedeloos van. Verschillende keren vult hij zelf het systeem met gas en probeert het vacuüm te zuigen.
Op het ogenblik lijkt hij het goed te doen, dus duimen maar dat het zo blijft.

De havenmeester zegt dat de meeste boten niet langer dan 5 dagen hoeven te wachten voor een tehuanetepecer. Jullie zullen wel denken wat te hel is dat?
Dit zijn een soort mistrals, keiharde winden, die meestal voor een dag of drie aanhouden en dan minder worden. De oorzaak komt vanaf de Caribische zee. Daar ontstaan depressies en trekken richting de Tehuantepec golf. Het land daartussen is laag en smal en aan de zijkanten zijn hoge bergen. De wind gaat erdoorheen funnelen en wordt hoe verder op zee steeds harder en kan oplopen tot windkracht 10. Meestal is de zee vrij stijl met korte hoge golven. Dus een plek waar je niet wil zijn op dat moment. Verder richting Costa Rica staan de Papagayos ons op te wachten. Net zoiets als die andere grappenmakers, alleen iets minder fel en minder uitgestrekt.
Wij wachten nu bijna al 2 weken op een window, een gaatje om te vertrekken. We hopen zaterdag of zondag te kunnen gaan.

Groet B en A
P.S. In het programma overal en nergens gaan ze wat filmpjes van ons gebruiken. Aflevering 3 komt er een shot. 

• 26 Januari 2013 - 15:33

Willy:

Hai liefies
    Jullie moeten wel heel lang wachten op een doorsteek, of komt dat ook door de koelkast? Wel fijn dat ie het weer doet. Hier is het nog steeds koud weer, maar het gaat vanaf morgen dooien. Ik hoop dat jullie snel door kunnen reizen, zodat jullie de verjaardag van Bram in Costa Rica kunnen vieren.
    Liefs en dikke kus,
    Willy

• 27 Januari 2013 - 10:00

Marijke Verplancke:

Lees en leef met jullie mee.
    Liefs,
    Marijke

• 27 Januari 2013 - 20:46

Erik En Roos:

Hoi sailors, als er genoeg (en ook niet teveel) wind is tenminste en de vislijnen en de ijskast niet dwars zitten!!!

Hier is de meeste sneeuw inmiddels gesmolten en zijn we net terug van de Mexicaan, een nieuw eettentje in het Breeje Durp, (vroeger was het een Griek en daarvoor zat de fysiotherapie er), dus we hebben ook cactussen gezien, maar natuurlijk niet zo echt als die van jullie.
    Gave motor/auto van de havenmeester trouwens. Als Erik twee wielen te spannend gaat vinden is dit misschien een optie.
    Prachtig kustplaatje ook.
    Overal en nergens is dat een programma op de dutch t.v? Ik ken het niet, maar het is natuurlijk wel heeeeel leuk om jullie shots te zien.

Nou hopelijk zijn jullie inmiddels weer vertrokken, op naar Costa Rica.
    En alvast : er is er een bijna jarig hoera hoera, dat kunnen we niet zien maar dat is Bram.
    Alvast van harte en maak er weer een heel gezond, mooi en avontuurlijk jaar van samen.

Liefs van Erik en Roos.

• 27 Januari 2013 - 23:02

R Van Eenbergen:

mooi kort verslag prachtige plaatjes maar het tv programma kenik niet bij ons is er dit weekend hardgewerkt door de kinderen en har het parket is gelegd ik begreep dat de koelkast het weer doet bij ons is er nu ren ik hoop bij jullie minder wind zodat jullie verder kunnen varen veel groeten ria

• 07 Februari 2013 - 09:39

Joke Hartlieb:

Ik zag op de kalender Bram jarig deze maand.
    En volgens mij 60 jaar, hoera de eerste van de club weer met een kroonjaar.
    Helaas kunnen we het niet vieren met jullie!
    Bram van harte gefeliciteerd alvast.
    Het is het een beetje vroeg maar anders vergeet ik het weer.
    Ik hoop dat jullie nu al weer varen en dat alle problemen opgelost zijn.
    Daar heb ik alle vertrouwen in.

groetjes van Joke Hartlieb

• 09 Februari 2013 - 10:49