een hoop gevogel - Reisverslag uit Nuevo Laredo, Mexico van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu een hoop gevogel - Reisverslag uit Nuevo Laredo, Mexico van Bram en Anja Bruinse Walraven - WaarBenJij.nu

een hoop gevogel

Blijf op de hoogte en volg Bram en Anja

01 December 2012 | Mexico, Nuevo Laredo

Een hoop gevogel

Hallo allemaal,

We zijn al weer meer als een maand in Mexico.
Het deel waar we nu zijn is een stuk groener dan Baya California,. Daar is alles droog , dor en kaal, woestijnachtig dus. Het is hier op het ogenblik vrij warm: 30 graden in en uit het water. Als er een windje staat is het heerlijk. Zonder dat moeten we erg wennen aan de hitte. En zwemmen we veel om wat verkoeling.
De mensen zijn super vriendelijk en zijn familie gericht. In de toeristen plaatsen spreken ze wel Engels, maar daar buiten behelpen we ons met handen en voeten. Het eten is heerlijk en spotgoedkoop. In de reisgids staat dat je moet afdingen, maar wij hebben dat nog niet gedaan en het is ook niet nodig geweest.
Het is geen derde wereldland, maar zeker wel een tweede.

Met de Vakasa vertrekken we richting Isabella eiland. Twee etmalen varen, helaas hebben we weinig maan, maar schitterende sterrenhemels.
Isabella eiland is een broedplaats voor fregatvogels en boobys. Deze kun je op een meter afstand naderen. De fregatvogels broeden in de bomen en de boobys op de grond. De mannetjes fregatvogels zijn drie maanden van het jaar aanwezig en dat is goed te zien nu. Om de vrouwtjes te versieren zetten ze een grote rode keel op en maken een geluid van een trommel. De jongen worden twee jaar gevoerd. Zij maken een hoop herrie om eten en de moeders hebben het er erg druk mee. Ze stelen regelmatig de vis van de boobys, die ze in samenwerking met een ander “leegschudden”. Een grijpt het slachtoffer bij de staart en houdt hem op zijn kop, totdat hij zijn prooi uitspuugt en de ander pakt het snel uit het water voor het zinkt .
In de lucht zien ze eruit als badmannetjes.
We zien verschillende soorten boobys. De red en bluefoot boobys en de bruine.
De bluefoots zijn erg gaaf om te zien en lopen te paraderen met hun blauwe voetjes: kijk mij eens, zijn ze niet mooi..
Met Patricia en Michelle, twee biologen die daar stage lopen voor vier maanden maken we een paar wandelingen over het eiland. Zij spreken goed Engels en zij vertellen ons veel wetenswaardigheden.
Bij de Manors, 2 rotsen vlakbij de ankerplaats hebben we een paar mooie snorkeluurtjes. Heel veel vis, groot en klein en schitterend van kleur. Het koraal is minder mooi, maar het water lekker helder en warm. Als toetje zien we 2 gespikkelde roggen met een superlange staart.

De volgende stop is Mantanchen baai, vlakbij het vissersdorp San Blas. De baai is vrij groot en ze adviseren om ver van de kanten te gaan liggen. Er zijn daar veel muggen en no seems, piepkleine vliegjes, die bijten als een grote. Dit keer moeten ze Bram hebben en hij lijkt steeds meer op een krentenbrood met al zijn beten.
Met een taxi gaan we naar het dorp en kopen er wat spulletjes en genieten van het Mexicaanse leven. De volgende dag maken we een jungletrip. Met een panga (polyester visboot) kronkelen we door de mangroves. De kapitein vertelt en stopt bij interessante plaatsen en dieren. Er zijn veel vogels, schildpadden en krokodillen. We kijken onze ogen uit. We stoppen bij een krokodillen asiel en als laatste bij een zoetwater meer. Het water is heerlijk verkoelend en zoet. Wij zijn 3 uur weg en de kosten per persoon zijn 8 euro.

Bij Chacala, een ander leuk visdorp, liggen we flink te hobbelen op de ankerplaats. Met een klein busje gaan we naar een plaatsje verderop. We zien en ruiken veel plantages onderweg en kopen in het dorp wat groente en fruit. We vallen erg op als enige gringo’s . Helaas is het zondag en is de bakker gesloten.

Bij Punta da Mita liggen we een stuk rustiger en voor we daar aankomen zien we de eerste walvissen weer. Wel een beetje ver weg, maar toch. Het is heel goed mogelijk dat we dezelfde tegenkomen als in Alaska. In de zomer zitten ze nl. daar en in de winter komen ze naar Mexico om te paren en te baren. Ik hoop dat we er veel gaan zien, ook de baby’s.
Veel boobys vissen in de baai. Zij doen het op een hele andere manier dan de pelikanen. Die vallen als bommenwerpers in een school vis. De boobys vliegen horizontaal door het water en vliegen met alle gemak weer uit het water. Bij Santa Cruz doet een ander soort booby het op de pelikanenmanier. Af en toe zit je hart in je keel als vlakbij een vogel in het water hoort storten.
Vanuit Punta de Mita maken we een tussenstop op Las Mariettas. Voor het eilandje ankeren we in 15 meter diep water. Ik ben in het water om Bram aanwijzingen te geven waar het anker gegooid moet worden. De bodem is nl bezaaid met koraalblokken. Na een tweede poging ligt het anker goed en gaan we snorkelen om de hoek. Het is net zo mooi als op Isabella eiland en we zien als we onder een rotsboog doorzwemmen een dikke vette rog met spikkels.
Via wat rotsen en branding landen we op een strandje en gaan het land op om dat te verkennen. Het is het heetste uurtje van de dag, zwetend klauteren we de berg op en komen een paar jonge boobys tegen die nog niet kunnen vliegen. We maken geen vrienden !!
Terug in de branding slaat er een klein golfje in de bijboot en ik ben zo moe dat ik het bootje niet in geklauterd kom. Ik zwem daarom maar door de swell en beland een beetje onhandig eindelijk in de dinghy. Op de Tarpan lessen we de dorst en stillen de honger. We zijn voor een paar uur uitgeteld..
Zonnige groet uit Santa Cruz, B en A

• 01 December 2012 - 23:11

Roos:

Hoi "krentenbrood' Bram en Anja,

wilde ik naar mijn bed gaan
    zie ik ineens een nieuw bericht van jullie staan
    wat maken jullie toch enorm veel mee
    en vooral met de foto's ben ik dik tevree
    je kunt er een natuurblad mee vullen
    daarvan zouden veel mensen smullen
    prachtige vogels die wij hier niet zien
    en de krokodillen, meer dan tien
    lekker drinken uit een kokosnoot
    maar toch niet met de billen bloot?
    o nee het was ook geen onbewoond eiland
    waar jullie waren beland
    waarom trouwens een gedicht?
    in deze Sint-tijd is het toch een beetje verplicht
    maar wees niet bang ik stop er nu mee
    dat stemt jullie vast tevree
    ik hoop dat in mijn dromen
    al die prachtige beesten die jullie zien langs mogen komen

tot de volgende keer, ik kijk er naar uit
    en dan nu tot besluit
    oogjes dicht en snaveltjes toe
    want ik wordt een beetje moe

Liefs van Roos

• 02 December 2012 - 08:52

Roel, Marja En Masha:

Dag zeebonken,
    Ziet er weer prachtig uit, we zijn best wel jaloers op jullie, mooie tochten, prachtig weer. Zag op de foto dat jullie ook filmen, lukt het een beetje met de andere camera?
    Hier is het al koud aan het worden en Kerst komt snel naderbij. Voor Masha een spannende tijd want nog een maand of 4 les en dan de afrondende examens.
    Grt

• 02 December 2012 - 13:22

Ria En Harry:

wateen prachtige vogels erg mooi om te zien dat ze meeliften niet te geloven dat jullie het daar warm hebben want hier is gisteren in limburg de eerste sneeuw ge vallen met ma gaat het weer wat vooruit en zij is weer wat opgewekter als alles doorgaat komt zij op 5 december weer bij ons eten veel groeten r en h

• 02 December 2012 - 16:44

Willy:

Hai zon-, zee- en dierengenieters.
    Wat een prachtig verhaal weer en wat hebben jullie weer veel gedaan. Ik hoop dat ik net zoveel ga zien als ik bij jullie ben. Ik ga voor de walvissen met de jonkies en de lekkere vis en de prachtige vogels.(en natuurlijk ook een beetje voor jullie.) ;-)
    Het wordt hier al aardig koud. Flinke buien met hagelstenen. Verder alles goed met iedereen.
    Tot horens,
    Liefs Willy

• 02 December 2012 - 20:37

Barbara:

Ha Bram en Anja,
    Leuk om weer te lezen hoe het bij jullie gaat. Wij kunnen hier na 2 jaar zomer best genieten van de mooie herfstkleuren en het frisse weer. Nu staat Sinterklaas al voor de deur te trappelen en daarna na 2 jaar een versierde paal op de boot weer een keer een echte kerstboom in huis!
    Gisteren was onze opstapper Peter (die jullie ook ontmoet hebben in Suriname) bij ons en hebben we het nog over de wandeling in Laarwijk en het uitstapje naar Mandje gehad.
    Groetjes en veel plezier met Willy over een paar weken.

• 10 December 2012 - 09:21

Ria:

he levensgenieters
    Ik lees jullie bericht vlak voordat ik weer met de fiets de kou inga en de wind het is hier helemaal herfst en bijna winter. In november was ik nog een week op Aruba/Boanaire voor mijn werk maar dat lijkt al weer lang geleden als je hier weer in de kou fietst ;)
    Nog bedankt voor de kaart voor Bram en A3, gisteren hebben we het gevierd met de kerstboon in huis het is al weer tijd voor gluhwein hoor!
    Vrijdag jl was het weer een toffe dag in NL paar cm sneeuw en het landje was ontregeld ach ja je moet ergens door onderscheiden natuurlijk in Europa en NS betekent ook dit jaar nog steeds Niet Snel.
    We hebben nog twee weken en dan is het kerstvakantie, skien zit er voor ons niet in . De sloep is bijna klaar dus dan zal in 2013 wel wat euro;s schelen ja dat een boot (je) geld kost hoeven wij jullie natuurlijk niet uit te leggen. Maar in 2013 kunnen we vast varen ..... en kijk dat is natuurlijk leuk. Vooralsnog zijn dit onze luxe problemen dus dat komt vast goed.
    Jullie veel plezier en mooie warme feestdagen toegewenst met een lekker visje op het bord!!Groetjes Riadriejaspervincentbram uit Gouda